Actueel

Door Tribal Art Community

Parcours des Mondes 2024

Overpeinzingen van Guy van Rijn en Rutger der Kinderen

Guy van Rijn en Rutger der Kinderen delen hun overpeinzingen over het Parcours des Mondes 2024

Foto: een peinzende Fluitstopper, Biwat volk, Yuat rivier, Papua New Guinea. Charles-Wesley Hourdé & Nicolas Rolland


Rutger der Kinderen: Guy, jij was al zaterdag 7 september in Parijs. Wat was je indruk?
Guy van Rijn: Dat we de nasleep van de Olympiade duidelijk merkten! Voor we de afslag op de A1 konden nemen stonden we één uur vast in de tunnel! Oorzaak was dat er maar één rijbaan beschikbaar was, de andere rijbaan was voor voertuigen met een Olympische ontheffing.
Rutger: Ja, maandag voor ons hetzelfde. Maar eenmaal in Parijs was het echt rustig.
Guy: Klopt, en dat was ook merkbaar gedurende de hele week. Het bleek dat veel
Parijzenaren de stad ontvlucht waren, maar ook veel buitenlanders die Parijs gemeden hebben. Wat niet helpt : misschien de Amerikaanse verkiezingen? De onzekerheid in het Midden Oosten? De galeries waren met de keuze van de datum hier zeker niet blij mee.
Rutger: Maar in de galeries was er veel te zien. Je merkt toch al jaren dat men echt “spaart” om in deze week originele objecten te tonen.
Guy: Zeker, maar dat wordt steeds moeilijker. Iedere galerie zoekt goeie stukken, liefst nog stukken die nog niet “op de markt” zijn geweest. Dit is natuurlijk ook ingegeven door het feit dat de verzamelaar steeds kritischer is geworden.
Rutger: En dat maakt het ook steeds moeilijker voor de galeriehouders.
Guy: Ja, voor het midden segment van de objecten dat wordt aangeboden heeft de liefhebber minder interesse. Al jaren is de trend dat (nieuwe) verzamelaars meer eclectisch zijn gaan verzamelen. Een of twee mooie goeie stukken Tribal Art, een Aziatisch object, een vintage meubel en een fraai schilderij aan de muur!

Oud Tribal: Fang / Modern, Abstract expressionisme, Joan Mitchell
Bij Christie’s Parijs tijdens het Parcours des Mondes.


Rutger: Jawel, maar een golf beweging heeft men door de jaren toch altijd wel gezien.
Guy: Veertig jaar geleden had iedereen goud gewichtjes. Nu alleen nog enkele specifieke
verzamelaars. Maar ook hier zoekt men naar dat speciale top segment.
Rutger: Terug naar het Parcours. Ik was onder de indruk van de thema tentoonstellingen. Ik noem hier Karim Grusenmeyer met Madagaskar, Bruno Claessens met Keaka, Didier Claes met Senufo, Jo De Buck met zijn collectie Kuba, Bernard de Grunne met keramiek. Prachtige stukken werden getoond.
Guy: Zeker en natuurlijk moeten we deze initiatieven koesteren. Het is vaak maanden of jaren dingen opzij zetten, onderzoek doen, artikelen uit pluizen. etc. Heel veel werk wordt verzet. Dit geldt natuurlijk ook voor de nieuwe boeken en catalogi die ieder jaar weer gepresenteerd worden.
Rutger: En voor mij gelukkig niet alles digitaal. Maar deze trend is natuurlijk niet te stoppen. Kijk maar naar de flipbooks die steeds meer galeries toesturen. Dit heeft m.i. ook een keerzijde; een paar keer gebeurt me dan dat wanneer je de betreffende galerie een berichtje stuurt om info over een stuk het object al weg is. Fijn voor de handel, maar toon dan in die week wel nog alle prachtige objecten. Gelukkig laat b.v. Castellano , Serra en Van Craen de verkochte stukken tenminste nog een aantal dagen staan.
Guy: Daarbij komt dat men al een heel goede indruk heeft wat wordt aangeboden. Het spannende is er wat af en als je favoriete stuk waar je naar op zoek bent in de flipover al weg is, ga je dan naar Parijs in deze wat turbulente tijd?
Guy: Ik mis wel de lezingen die er voorheen waren.
Rutger: Ja dat is heel jammer. En niet onbelangrijk. Kijk maar naar ons 40 jarig jubileum a.s. 17 november. Er zijn voor de lezingen bijna 70 aanmeldingen. Dus we voorzien zeker in een behoefte.
Guy: En niet alleen de bijzondere lezingen, maar ook een gezellig samen zijn!
Rutger: Waren de galeriehouders tevreden ondanks de matige belangstelling dit jaar?
Guy: Wat ik gehoord heb over het algemeen wel. Iedereen was dacht ik uit de kosten. En niet altijd zijn de rode stippen in de galerie doorslaggevend. Vergeet niet wat er onderling gebeurt en natuurlijk wat eruit het flipbook verkocht is, dat moet je ook meetellen.
Rutger: Op naar september 2025!

Vergelijkbare artikelen

Actueel

De collectie Frans Snel, een unieke aankoop. Sonja Wijs

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het VVE-Jaarboek nummer 5 (2017), pag. 76 – 85...

10 November 2024

Actueel

Veiling Giquello Parijs, 24 mei 2024 “Galerie Hélène Leloup”.

Op 24 mei 2024 werd een tweede deel van de collectie Leloup geveild. Dick Broer...

6 November 2024

Actueel

De wokeness van etnografica

Martin Lagrain gaat uitgebreid in op het actuele debat over het koloniale verleden en de...

21 October 2024